Wat een schop onder je kont opleveren kan
De goed draaiende webshop voor binnen-en buitenspeelgoed van Fairplace resulteerde jarenlang in groei. In de coronaperiode kende het bedrijf zelfs een enorme boost, want iedereen trok naar buiten in eigen tuin. En wat heb je daar meer nodig dan een leuk speeltoestel voor de kinderen? Maar na corona dacht zaakvoerder Christophe Toye: “Dit komt niet meer goed”. De concurrentie ging razendsnel, hun aanpak bleef te braaf en bijgevolg bleef de gehoopte groei uit. Hij klopte bij Smart-Boost aan – en doet dat vandaag nog steeds – voor strategisch advies en het uitwerken van gerichte online campagnes.
Ingehaald door concurrenten
"We wilden te snel groeien, hebben veel marketingzaken uitbesteed en er finaal weinig vruchten van geplukt. Corona was een enorm goede periode voor ons maar 2 jaar later had iedere concurrent ons ingehaald. Ze hadden veel geïnvesteerd terwijl wij ter plaatse bleven trappelen. En stilstaan is achteruitgaan. Op dat moment deden we – op aanraden van ons netwerk – beroep op Smart-Boost.”
Geen blabla, wel boumboum
“Dat is het echt, samenwerken met Smart-Boost: to the point, no nonsense. Bavo durft dingen te benoemen en helpt je daarna de stappen te zetten om de zaken in de goede richting te sturen. Geen gewichtige termen, pitches en rapporten die je rond de oren vliegen maar concrete tips. Het belangrijkste advies? We leerden dat we niet alles moeten willen en dus niet op elke trend voor elk afzonderlijk product moeten meesurfen.”
Focus
Na het advies ging het team van Fairplace gericht aan de slag met de feedback van Smart-Boost. Dit resulteerde in 2 strategische beslissingen.
- Focus op speerpunten: Voor welke producten komen mensen bij hen terecht? Waar ligt hun meerwaarde en waar moeten ze op focussen? Het antwoord: buitenspelen. Dit zou hun focus worden en is het op vandaag nog steeds.
- Koopmomenten: Het jaar werd onderverdeeld in koopmomenten. Voor het adviestraject richtte Fairplace zich op 2 periodes: het voorjaar omdat mensen dan naar buiten willen én het najaar omwille van Sinterklaas en Kerst. Maar er zijn zoveel meer koopmomenten. “We hebben er 10 koopmomenten uitgepikt, een tijdlijn gebouwd, uitgetekend en aan de muur gehangen. We werken hier nog steeds naartoe en zijn ook veel beter voorbereid. Vroeger deden we gewoon voort, zonder plan”, aldus Christophe. Die koopmomenten ondersteunen we vanuit Smart-Boost met onder meer gerichte online advertentiecampagnes op Facebook en Google.
Concrete tips
Maar ook op vandaag doet het team van Fairplace nog geregeld beroep op ons. Voor gericht marketing en sales advies bijvoorbeeld. Zo stonden ze recent op de tuinbeurs van Beervelde. Wij hielpen hen om hier goed voorbereid naartoe te trekken.
Christophe: “Vaak krijg je voor beurzen het advies dat je zichtbaar moet zijn en met een kleine stand best niet verdwijnt tussen de grote mastodonten. Bavo maakt dit concreet. Hij stelt zich de vraag: wat heb je nodig om gezien te worden, om opvolging te doen ...? Een go-cart kan werken als blikvanger. Daarnaast heb je een klantenfiche nodig zodat je achteraf makkelijk je opvolging kan doen. Die fiche wil hij dan ook zien de week erna. En het is die schop onder onze kont die ons aanzet tot actie.”