Van idee tot nieuwe school

Een nieuwe school in de markt zetten: hoe begin je eraan? Dat is de vraag waarmee Patsy Verplancke in het najaar van 2024 bij Smart-Boost aanklopte. Ze droomde ervan om in Ieper een middelbare Steinerschool op te richten, maar had nood aan een klankbord en een concreet actieplan. Via-via kwam ze bij ons terecht. In 2-wekelijkse coaching sessies hielpen we haar om haar idee om te zetten in een concreet en haalbaar plan: van visie tot lancering.

Doelen stellen

We begonnen met het scherpstellen van de doelstellingen. Er waren er 2 waarop we zouden focussen:  

  1. Minstens 24 leerlingen vinden 
  2. Voldoende financiële middelen verzamelen om leerkrachten en infrastructuur te betalen 

Deze doelen werden opgesplitst in heldere deeltaken: doelgroep bepalen, kernboodschappen formuleren, een communicatieplan opzetten en gericht promotiemateriaal ontwikkelen. Tweewekelijks kwamen we samen met oog op het behalen van de 2 overkoepelende doelstellingen. Elk gesprek bracht inspiratie, richting én goesting.  

We zien er telkens naar uit. Want elke keer weer komen we geïnspireerd buiten en hebben we de goesting om van alles te gaan doen.
Patsy - Directeur De Troubadour

Patsy en haar team gingen aan de slag met het schrijven van de teksten. Wij reviseerden waar nodig en zorgden voor een opvallend grafisch ontwerp. De eerste affiche kreeg een grondige make-over met sterke copy en frisse visuals. Dit werd onder meer doorgetrokken naar flyers, banners, autostickers, online advertenties en sociale media posts. Zo kreeg alles een herkenbare stijl. 

Uitdaging

"De uitdaging was niet min, want in West-Vlaanderen is het concept van Steineronderwijs minder bekend dan in steden zoals Gent of Antwerpen. Vele mensen weten niet waarvoor we staan, verwarren onze aanpak met Freinet of denken dat die niet evenwaardig is aan het reguliere onderwijs”, aldus Patsy. “Gelukkig dachten Bavo en zijn team met ons mee, alsof het hun eigen school was. Ook het idee om een persmoment te organiseren – iets wat écht onwerkelijk leek – werd uiteindelijk realiteit."

Missie geslaagd

“Elke vorm van communicatie had het gewenste effect. De naambekendheid van De Troubadour is enorm toegenomen. Dat merk je, want waar je ook gaat, ze weten het al. Ze hebben de autostickers of affiches gezien en vonden ze er professioneel uitzien. Dat wekt vertrouwen.  

En het gaat verder dan dat. De resultaten spreken voor zich. Hoewel de inschrijvingen pas officieel starten op 20 mei 2025, hebben zich nu al 18 leerlingen aangemeld. 13 van hen zijn volledig nieuwe gezichten. De campagne heeft duidelijk zijn doel bereikt. We zijn een school, maar komen professioneel en warm over. Dankzij de persoonlijke én doordachte aanpak van Smart-Boost”, zo vat Patsy samen. 

Wil je net als steinerschool de troubadour jouw idee in de markt zetten?