Schrijf in voor marketing en sales tips

Tips voor betere Facebook advertenties


Ga aan de slag met onze praktische tips en doe je Facebook advertenties beter presteren.

Miljoenen Belgen zijn dagelijks actief op Facebook. Adverteren op Facebook†biedt dan ook ongeziene kansen aan bedrijven die hun doelgroepen gericht willen bereiken. Met deze zes tips zetten we je op weg om efficiŽnte advertenties te maken ťn zo je verkoopdoelstellingen te realiseren.†

Tips voor betere Facebookadvertenties

1. Gebruik Facebook advertentiebeheer

Facebook laat toe om vanuit je bedrijfspagina snel berichten te promoten.

Dat is goed! Al ben je vrij beperkt in de mogelijkheden om de doelgroep te bepalen en de weergave van je advertenties te optimaliseren. Beter kies je voor het professionele ‘Facebook advertentiebeheer’. Die module bereik je door in de rechterbovenhoek het driehoekje aan te klikken en daarna “advertenties beheren” te kiezen.

Deze tool†lijkt iets complexer, maar biedt vooral meer mogelijkheden om efficiŽnt te adverteren. En dat is toch wat je wil?

2. Bepaal je doelgroep

Een belangrijke stap in de opmaak van je advertentie is om stil te staan bij de doelgroep. Wie exact wil je bereiken?

Online adverteren is anders dan printmedia en veel andere kanalen. Je kan doelgroepen zeer gericht bepalen door te segmenteren op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats. Denk er ook aan dat je doelgroepen kan targetten op hun interesses en gedrag (gezinnen met kinderen, mensen die vaak reizen of uiteten gaan, ...). Of dat je specifiek kan mikken op Facebook gebruikers die verblijven in een regio en er niet wonen.

Maak gebruik van deze mogelijkheden en spendeer doelgericht elke euro van je advertentiebudget!

3. Kies het doel van de advertentie

Wat is het ultieme resultaat dat je met de Facebook advertentie wil bereiken? Zodra je dit weet, kan je de strategie van de advertentiecampagne bepalen.

Facebook maakt het ons gemakkelijk door standaard een aantal mogelijkheden voor te stellen.†We sommen enkele voorbeelden voor je op:

  • Pagina-vind-ik-leuks: kom met meer mensen in contact via je pagina
  • Bereik: geef je advertentie aan zoveel mogelijk mensen weer
  • Lokale bekendheid: promoot je bedrijf voor mensen in de buurt
  • Websiteklikken: verhoog het aantal bezoekers aan je website
  • Websiteconversies: zorg ervoor dat mensen waardevolle acties uitvoeren op je website, zoals een product aanschaffen.
  • …†

Neem de tijd om de verschillende mogelijkheden ten opzichte van elkaar af te wegen. En kies de strategie die jou het best zal helpen om je advertentiedoelen te bereiken.

4. Waar wil je de advertenties laten verschijnen?

Facebook laat je advertenties standaard verschijnen op 3 kanalen:

  • Facebook: in de tijdlijn en bij de advertenties in de rechterkolom
  • Instagram: in de tijdlijn
  • Audience network: via mobiele apps en websites buiten Facebook

Ga voor jezelf na welk kanaal het meest geschikt is om de doelgroep te bereiken. Doe enkele tests en volg je resultaten nauwgezet op met behulp van de advertentiestatistieken.

Durf ťťn of meerdere kanalen uit te schakelen bij tegenvallende resultaten. En zet volop in op het kanaal dat wel voldoende respons oplevert.†

5. Gebruik een sprekend beeld

Facebook gebruikers zijn visueel ingesteld. Dat wil zeggen dat een goed beeld zeer belangrijk is voor het slagen van†je advertentiecampagne.

Respecteer ook de 20% regel: gebruik maximaal 20% tekst in je beeld. Zo niet, dan zal je advertentie opmerkelijk mindere resultaten behalen. Of erger nog, je advertentiecampagne zal worden afgekeurd.

Kies een opvallende afbeelding die aansluit bij je boodschap. Zo zorg je ervoor dat mensen†tijdens het scrollen door hun tijdlijn blijven stilstaan bij je advertentie.

6. Schrijf een wervende tekst

Door†de aantrekkelijke foto trek je de aandacht van de lezer en die verlegt nu zijn focus naar de tekst boven het advertentiebeeld.

Hou dit tekstje kort, overzichtelijk ťn schrijf actiegericht. Wat heb jij de lezer te bieden en wat wil je dat hij/zij doet? Je pagina leuk vinden? Doorklikken naar de website? Je evenement of winkel bezoeken? †

Bevat de advertentie een link naar je website, neem dan ook de tijd om de bijhorende link tekst te verzorgen en voorzie een duidelijke call2action: lees hier, klik voor...

Ben je overtuigd van de mogelijkheden die Facebook advertenties je bieden?

Wil je ook Facebook advertenties gebruiken om je marketing en sales doelstellingen te bereiken?

Wij maken advertentiecampagnes die je helpen meer en beter te verkopen. Contacteer ons vandaag nog voor vrijblijvend advies.



Gerelateerd

Maak indruk met je elevator pitch

Krijg je - zoals in mijn geval - een microfoon onder je neus geduwd of word je tijdens een netwerkevent aan iemand voorgesteld, dan krijg je welgeteld 20 seconden om jezelf te introduceren ťn interesse te wekken bij je gesprekspartner.

Hoe je dat doet, lees je in dit blogbericht.

Lees verder
Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Hoe verpak je de ziel van je zaak in een campagnebeeld?

Lees verder
Zo verkoop je jouw vakmanschap.

Arne Deloffer is schoenhersteller. Zijn schoenmakerij Josini kan je vinden in het centrum van Ieper.

Hoe hij zijn vakmanschap verkoopt? Dat lees je hier.

Lees verder