Schrijf in voor marketing en sales tips

8 concrete tips om doeltreffend te netwerken


Geen kaas gegeten van netwerken? Met deze 8 concrete tips leer je efficiŽnt netwerken als de beste.

Netwerken kan je leren

Als marketingadviseur met roots in de sales vind ik, Bavo Goos, dat je het belang van netwerken nauwelijks kan overschatten. In de eerste plaats is netwerken een tool om leads te verzamelen en nieuwe contacten te leggen. Maar voor mij is het ook een bron van inspiratie. Je kent het wel. Als ondernemer broed je voortdurend op tal van ideeŽn. Sommige ideeŽn zijn concreet, andere moeten nog rijpen of zitten in de koelkast. Nu is het mij al dikwijls overkomen dat ik tijdens een netwerkevent interessante mensen ontmoet die me inspireren of me net dat zetje geven om een project echt te realiseren. Ooit kreeg ik zelfs een concrete oplossing aangeboden voor een al lang aanslepend probleem. Zomaar, gratis en voor niets.

Heb je weinig ervaring met netwerken? Of heb je misschien wat koudwatervrees? Dan heb ik goed nieuws voor jou: netwerken kan je leren. Dat heb ik gemerkt tijdens de trainingen die ik geef rond netwerken en elevator pitchen.†Een mooi voorbeeld waren de speeddating sessies bij 100% West-Vlaams.†Om je alvast op weg te helpen wil ik de volgende acht tips die netwerken leuk en efficiŽnt maken met je delen.†

8 tips die netwerken leuk en doeltreffend maken

Bepaal je netwerkstrategie

Alles begint met een goede strategie: denk na over waarom je wil netwerken. Wil je nieuwe contacten leggen? Wil je je inwerken in een bepaalde regio of je horizon verruimen. Bekijk ook welke evenementen in functie van het antwoord op die waaromvraag het meest geschikt zijn om te bezoeken. Veel events koppelen trouwens het nuttige aan het aangename. Een fabrieksbezoek gevolgd door een netwerkborrel. Of luisteren naar een interessante spreker en daarna samen een broodje eten. Zo sla je meerdere vliegen in een klap.


Plan tijd in om te netwerken

Heb je je strategie? Top. Maar let op dat je als onervaren netwerker niet in de val trapt van de overvolle agenda. Maak ruimte voor minimaal ťťn evenement per maand en hou dat langere tijd vol. Zo geef je jezelf de kans om te groeien in het netwerken en hou goed je strategie in de gaten. Het kan ook leuk zijn om iemand mee te nemen. Dat verlaagt wellicht de drempel om in actie te komen. Let wel op dat je elkaar de nodige ruimte geeft om nieuwe contacten te leggen.


Netwerken is geven en nemen

Een goed netwerkgesprek is evenwichtig. Beide partijen luisteren en spreken. Op die manier leer je elkaars behoefte kennen en kan je op een kwalitatieve manier kennis delen. Je moet jezelf openstellen en zelf ook kennis en informatie delen. Wie alleen 'neemt', maakt zichzelf niet populair.


Overtuig met een goede elevator pitch

Wees voorbereid op de vraag: "En wat doe jij?" In vaktermen heet dat een elevator pitch. Dit is een korte presentatie waarin je enthousiast vertelt wie je bent en waar je goed in bent. Het ijs is meteen gebroken en je maakt een professionele indruk. Meer weten? Lees dan ons artikel over de elevator pitch dat onlangs in De Tijd verscheen.


Netwerken doe je elke dag

Misschien denk je dat netwerken alleen kan op beurzen of formele bijeenkomsten? Niets is minder waar. Je kan overal en met iedereen een gesprek aangaan. In de wachtkamer bij je bandenwissel, in de fitness of naast het veld bij de voetbaltraining van je kinderen. Enige voorwaarde is dat je het niet eenzijdig als een manier van gewin ziet. Je moet je openstellen om ook oprecht naar de andere persoon te luisteren. Netwerken is meer dan sales. Het is ook inspiratie en leren van de ander. Je wordt er beslist beter van. Bovendien speelt netwerken vooral op langere termijn. Wie weet beveelt jouw gesprekspartner waarmee je net een goede babbel had naast het voetbalveld jou wel aan bij een potentiŽle klant?


Scoor met een sprekend visitekaartje

Een visitekaartje kan zoveel meer zijn dan gewoon een kaartje met contactgegevens. Het is letterlijk ’jouw visitekaartje’. Enig idee hoeveel visitekaartjes je zelf al ontvangen hebt? Hoeveel van die kaartjes kan je je nog voor de geest halen? Hoeveel heb je er effectief bewaard?

Zelf koos ik bewust voor een foto in combinatie met onze missie 'kmo’s beter doen verkopen'. Als ik het aan iemand geef, dan zorgt het steevast voor een glimlach. De foto garandeert herkenbaarheid en de baseline wijst de ontvanger op het resultaat waarvoor wij staan. Haalt hij het nadien terug boven, dan katapulteert het de ontvanger opnieuw naar het leuke gesprek dat we ooit hadden. Geslaagd toch?

† † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † † ††Origineel-visitekaartje † † † † † † ††

Brei een vervolg aan je netwerkgesprekken

Heb je een boeiende ontmoeting achter de rug? Heb je enkele leuke contacten gelegd? Hou dan die contacten warm. Nodig die mensen uit voor een connectie op LinkedIn of Facebook. Volg hun bedrijfspagina's. Bedank mensen met een mailtje en plan de actiepunten in die je hebt afgesproken. Het is belangrijk om er niet teveel tijd over te laten gaan. Je weet wel: smeed het ijzer als het warm is.


Evalueer en stuur bij

Ongeacht of dat het gaat over nieuwe klanten en extra verkoop of over bijleren of je netwerk vergroten, het belangrijkste is dat je gaandeweg groeit en dat je je elevator pitch bijspijkert. Op die manier zal je evolueren in je rol als netwerker en als salesman of -vrouw. Stel daarom de netwerkevenementen die je bezoekt in vraag. Leveren ze je de informatie, de kennis en de contacten op die je met je netwerkstrategie vooropgesteld had? Durf beslissen om bepaalde dingen niet meer te doen of net meer te gaan doen of om nieuwe dingen te proberen. Het is de moeite meer dan waard.


Ben je door deze netwerktips geÔnspireerd om er echt werk van te maken? Schakel Smart-boost. in voor een training op maat van jezelf en je medewerkers. Contacteer ons vandaag nog.



Gerelateerd

100 zelfstandige optiekzaken kregen een smart-boost!

Eind september leerden we opticiens hoe ze van hun optiekzaak een sterk merk kunnen maken.

Lees verder
3 tips om je met jouw bedrijf te onderscheiden.

Afgelopen editie van de Intirio†vakbeurs werd de start-up van onze klant†Vintage & Co verkozen tot tweede ‘Best New Exhibitor’. †

Wat kan u van Vintage & Co leren om je met jouw bedrijf ook te onderscheiden?†

Lees verder
Luisteren loont.

Lees hier hoe dit filmpje van een vader en zijn zoontje kan leiden tot een succesvol verkoopgesprek.

Lees verder