Schrijf in voor marketing en sales tips

Eerste hulp bij communicatiebloopers


Een flater slaan met je communicatie, dat wil je niet meemaken. Of net wel?

Dit verhaal startte enkele maanden geleden bij een filiaal van Supermarchés Match in Wervicq-Sud (Frankrijk). Door de aanleg van een nieuwe Leiebrug moest er enkele maanden stevig omgereden worden. Ze vreesden daardoor klanten uit het naburige Wervik (België) te verliezen.

 

Persoonlijke brief vol fouten

In het hoofdkantoor in Lille werd snel beslist om de houders van een klantenkaart een brief met kortingsbonnen toe te sturen. Helaas liet de uitvoering (door derden) te wensen over en werd er gecommuniceerd in onbegrijpelijk Nederlands...

 

supermarkt-match-wervik-smartboost-marketingadvies

 

De brief belandde op Twitter en werd massaal gedeeld via de sociale media. Ook journalisten pikten het nieuws op en schreven erover in enkele Vlaamse kranten. Dit resulteerde in nog meer aandacht en shares.

 

supermarkt-match-wervik-smartboost-marketingadvies

 

supermarkt-match-wervik-smartboost-marketingadvies

 

supermarkt-match-smartboost-marketingadvies

 

Een onbedoelde slordigheid later stond Supermarchés Match dus voor gans Vlaanderen te kijk en zat de Franse marketingafdeling met de handen in het haar. Tijdens hun zoektocht naar professionele ondersteuning kwamen ze bij smart-boost. aankloppen.

 

Elk probleem betekent een nieuwe kans

Het was even schrikken voor onze kersverse klant. Wij waren namelijk razend enthousiast over de “communicatie opportuniteit” die zich aandiende!

Het was te laat om de brief nog aan te passen, dus dat was geen optie. De toon in de kranten was overwegend positief en zelfs de reacties op sociale media vielen mee. Mensen vonden de brief vooral grappig en in één ruk was heel Vlaanderen ook op de hoogte van de kortingsbonnen, de promoties én de goedkope prijzen die Match te bieden heeft.

Ik hoef jullie er niet bij te vertellen dat het effect van al die aandacht voelbaar was tot aan de kassa?

 

Nog een brief, dit keer foutloos

We besloten om een persoonlijk en grappig vervolg te schrijven op de eerste brief. Ditmaal in correct Nederlands en zelfs met enkele woorden Werviks dialect. We staken ook de draak met de gemaakte fouten. Die oprechte reactie gaf de supermarkt een menselijk gelaat. In die mate zelfs dat klanten het winkelpersoneel erover aanspraken op de winkelvloer.

 

Opnieuw in de krant

Ook vandaag schrijven we nog voor Supermarchés Match en dat blijven we doen met een vleugje humor.

Dat werkt! Kijk maar, begin juni haalden we opnieuw de krant:

Brief Franse supermarkt dit keer foutloos

 

Heb je vragen over deze blogpost of wil je ons uitdagen met de communicatie voor jouw zaak? Neem dan snel contact met ons op.

 



Gerelateerd

Meerdere Instagram accounts beheren met je smartphone

Sinds kort is het mogelijk om te switchen tussen meerdere Instagram accounts.

Lees verder
Maak een doeltreffend social mediaplan!

Steeds meer bedrijven maken gebruik van social media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Het zijn efficiënte kanalen om rechtstreeks klanten en andere stakeholders te bereiken. Maar hoe pak je dit nu aan? Met een goed social mediaplan natuurlijk!

Lees verder
Luisteren loont.

Lees hier hoe dit filmpje van een vader en zijn zoontje kan leiden tot een succesvol verkoopgesprek.

Lees verder